Det er viktig for meg å presisere at dette er en underskriftskampanje for ytringsfrihet, prinsipielt. Det dreier seg ikke om mine politiske meninger. Jeg mener at Asker kommune har brutt norsk lov, og menneskerettighetene (artikkel 19). 

Sjuk Asker: En invitasjon til inkludering i egen stue


Sjuk Asker er oss som gjerne vil inkluderes og delta i det som kalles Varner Arena – eller Risenga ishall, som vi foretrekker å kalle den. Vi har ikke fått en krone av Varner-gruppen. Derfor er det vanskelig å forstå hvorfor en kommersiell aktør får sette navnet sitt på en hall som Asker kommune har fullfinansiert med 475 millioner av våre felles skattepenger. Vi vil også bruke denne hallen, men ikke til ishockey. Vi vil bruke den til sosialt fellesskap, uten kommersielle interesser.


Hvem er så «vi»?


Sjuk Asker er en sammensatt gruppe med én ting til felles: utenforskap. Vi lever med fattigdom, sykdom, uførhet, rus eller ensomhet. Vi har ingen frontfigurer og få ressurser. På mange måter er vi usynlige, selv om du ser oss i offentligheten hver dag. Men vi er mennesker, akkurat som deg. Vi er med på å betale for fellesskapet, og vi eier denne ishallen like mye som alle andre.


Vi ønsker nå å arrangere en stor kunstutstilling i Risenga ishall (Varner arena). Kunst er inkluderende og en genuin måte å uttrykke seg på. Utstillingen skal være gratis, og alle rom – inkludert VIP-områdene – skal være åpne for allmennheten.


VIP står for Very Important People, og er forbeholdt dem som kan betale. Ofte okkuperes disse rommene av aktører fra næringslivet som tilsynelatende aksepterer premisset om at noen mennesker er viktigere enn andre. Dette er usosialt og ekskluderende.


Vi inviterer til et åpent og transparent arrangement som inkluderer de såkalt «svake» i den ellers styrtrike kommunen vår. Til de som ønsker å støtte oss, kan vi ikke tilby gigantiske logoer på fasaden. Det vi kan tilby, er navnet ditt på baksiden av invitasjonen, skrevet med helt ordinære bokstaver. 


Sjuk Asker er de som aldri blir invitert. Nå inviterer vi oss selv.



Ordføreren i Asker kommune, Lene Conradi, tjener 1 600 000 i året. Hun er blant de høyest lønnede ordførerne i Norge.


Varner arena er hjemmebanen til Frisk Asker ishockey og kostet 475 millioner kroner. Ishallen er finansiert av Asker kommune, som også drifter arenaen.

Motegiganten Varner-Gruppen kjøpte navnerettighetene til ishallen med et hemmelig beløp.


Frisk Asker har regionens største nettverk av såkalt Business to Business (B2B) med over 140 partnere fra næringslivet. For å bli medlem av nettverket må du betale 30000.


Lene Conradis ektemann, Jacob Conradi, vil i slutten av april ha et stort arrangement i Varner arena som heter Elvis on ice. Ordinær billett koster 650 kroner.


I USA er presidentens makt begrenset til maksimalt to perioder (åtte år). Lene Conradi er på sin side godt inne i sin femte periode, og hun er allerede nominert som ordførerkandidat for valget i 2027. Er ikke 19 år mer enn nok?