Sjuk Askerer oss som gjerne vil inkluderes og delta i det som kalles Varner Arena – eller Risenga ishall, som vi foretrekker å kalle den. Vi har ikke fått en krone av Varner-gruppen. Derfor er det vanskelig å forstå hvorfor en kommersiell aktør får sette navnet sitt på en hall som Asker kommune har fullfinansiert med 475 millioner av våre felles skattepenger.
Vi støtter det idrettsklubben Frisk gjør for dem som faller utenfor. Mye av det Frisk Asker gjør, er oppgaver kommunen egentlig burde tatt ansvar for. Vi ønsker å bruke denne hallen vår til sosialt fellesskap, fri for kommersielle interesser. Varner-brødrene har tjent seg styrtrike på å utnytte billig arbeidskraft i Asia og solgt klær i rike land som Norge og Sverige. Derfor vil logoene deres bli dekket med presenninger. I en kort periode skal denne arenaen hete Risenga ishall.
Sjuk Asker er en sammensatt gruppe med én ting til felles: utenforskap. Vi lever med fattigdom, sykdom, uførhet, rus eller ensomhet. Vi har ingen frontfigurer og få ressurser. På mange måter er vi usynlige, selv om du ser oss i offentligheten hver dag. Men vi er mennesker, akkurat som deg. Vi er med på å betale for fellesskapet, og vi eier denne ishallen like mye som alle andre.
Vi ønsker nå å arrangere et stort kulturelt og sosialt arrangement i Risenga ishall. Arrangementet skal være gratis, og alle rom – inkludert VIP-områdene – skal være åpne for allmennheten. Alle skal få muligheten til å bidra, ingen skal sensureres, og både sjuke og friske skal bli inkludert.
Asker kommune skal støtte denne mønstringen. Men vi trenger ingen åpningstale fra ordføreren; dette er for folket, ikke eliten. Lene Conradi er hjertelig velkommen, men hun kan holde seg litt i bakgrunnen for en gangs skyld.
Det skal ikke koste 650 kroner for en billett, slik Jacob Conradi tok for sitt show Elvis on Ice. Det finnes faktisk mange mennesker i Asker som ikke har råd til en så høy inngangspris. Slike priser virker direkte ekskluderende og befester skillene i kommunen vår. Vårt arrangement skal være for alle – uavhengig av tykkelsen på lommeboka.
Til dem som ønsker å støtte oss: Vi kan ikke tilby gigantiske logoer på fasaden. Det vi kan tilby, er navnet ditt på baksiden av invitasjonen, skrevet med helt ordinære bokstaver.
Sjuk Asker er de som aldri blir invitert. Nå inviterer vi oss selv.